Het gaat om de mindset

 In Blog

Afvallen, emotie-eten, een nieuwe relatie vinden, een nieuwe baan vinden of gewoon rust vinden in je leven en lekker in je vel zitten. Het gaat om de mindset. Hoe jij denkt over jezelf en wat jouw beeld is van jezelf zegt heel veel over je eigenwaarde. En als jij denkt dat jij best wel positief denkt over jezelf, maar je heel negatief praat over anderen, dan is de kans groot dat ook jij toch aan je mindset mag werken. Want wat houdt dit in? Dat je verandert hoe je denkt over jezelf en anderen.

Gedachten

Als jij een probleem ervaart in je leven, bijvoorbeeld dat je iets wilt veranderen in je werk of dat je iemand leuk vind maar het niet durft te zeggen, dan lukt het je niet dit op te lossen door te blijven denken zoals je nu denkt. Dit zijn bijvoorbeeld een aantal gedachten:

  • Wat nu als hij me niet leuk vind
  • Ik ben zo bang dat anderen erover gaan kletsen
  • Wat nu als ik veel minder ga verdienen
  • Ik mag blij zijn met wat ik heb
  • Eigenlijk is alleen mijn manager niet zo fijn

Ik kan er nog honderden opschrijven, maar ik denk dat je het idee begrijpt. Met deze gedachten, ga je niet zomaar een andere baan vinden of die man aantrekken. Maar die gedachten zijn heel erg waar voor jou. Je bent bang en het valt eigenlijk wel mee als je erover nadenkt.

Deze gedachten heb ik ook. Of in ieder geval soortgelijke gedachten. En ik liet me ook leiden door dit soort gedachten. Door deze mindset. Maar inmiddels weet ik dat deze gedachten me niet gaan helpen, want diep van binnen wil je die man en wil je toch echt wel verandering in je werk. En dat roept angst op!

Je brein

En weet je waar deze emotie voor dient? Om je te behoeden voor gevaar. Wat nu als hij je niet leuk vind en je dus een blauwtje loopt. Of dat je inderdaad veel minder gaat verdienen, dan moet ik allerlei dingen schrappen uit mijn leven en dat wil ik niet. En dat gevaar kan nog waar zijn ook, dus die angst is gebaseerd op waarheid.

We hebben onszelf aangeleerd om deze angst heel erg groot te maken. We denken namelijk dit soort zinnetjes de hele dag door. Ook zien we er soms beelden bij of voelen we ons heel erg slecht als we aan deze dingen denken. Dat maakt het enorm groot. En voor je brein maakt het niets uit of je iets alleen maar denkt en voelt of dat je ook daadwerkelijk in de situatie zit. Je brein heeft dit namelijk helemaal niet door.

Dus of je nu daadwerkelijk voor die man staat en zegt dat je hem leuk vind of dat je tegen je manager zegt dat je graag andere taken zou hebben of dat je hier alleen maar aan denkt, maakt dus niets uit. De angst is voor je brein hetzelfde.

Anders

Dus om dit te doorbreken, zal je anders moeten gaan denken. En wat eigenlijk nog belangrijker is, dat je ook anders gaat voelen. Want als je wel denkt: ik kan het! Maar je voelt nog steeds de angst, dan verandert er niets. Dus anders denken en voelen. Maar hoe doe je dat?

Zoals ik al zei hebben we geleerd om de angst enorm groot te maken. Dat is niet iets dat we al doen als klein kind, maar dit is aangeleerd. Vervelend natuurlijk, maar dat betekent ook dat je het af kunt leren of kunt veranderen. En dat is goed nieuws!

Het is zelfs zulk goed nieuws, dat het je in één klap super machtig maakt. Je kan namelijk, helemaal zelf, veranderen hoe je denkt en voelt. Niemand hoeft daarbij iets te doen. Jij hebt de totale controle. Niemand kan dit van je afpakken. Ik hoor je meteen denken: Maar waarom doe ik het dan niet? En het antwoord is: Omdat je niet weet hoe dit aan te pakken. En daarbij schiet ik te hulp.

Gevoel

Om je gevoel van angst te kunnen veranderen, moet je hem aankijken. Je moet hem durven voelen met heel je lijf. De angst moet er mogen zijn, voordat hij weg gaat. Dat betekent dus dat je een leven zonder angst niet kan hebben. De angst hoort bij het leven. Zonder angst, geen leven.

Dus als we dan weer even naar het probleem gaan. Je wilt een nieuwe relatie of verandering in je werk. Ik weet dat je dat wilt, want het feit dat je er al over begint, betekent dat het een verlangen is. Maar zodra je eraan denkt hoe je dit gaat aanpakken, komt de angst. Zodra je dit voelt, ga je eens even zitten. Doe je ogen dicht en ‘kijk’ in je lichaam. Waar zit de angst? Waar voel je hem? In je borst, in je buik of ergens anders? Volg je angst en blijf erbij.

Wees liefdevol naar jezelf als het niet lukt. En voel het vuurtje dat erna wat groter wordt als het wel lukt. Dat is namelijk het vuurtje dat je gaat helpen daadwerkelijk te doen wat je wilde doen. Afstappen op die man of een gesprek aanvragen met je manager. Voel je het al? Of zit er nog iets dat je tegenhoudt?

Reis

Dit is de reis van persoonlijke ontwikkeling. Het gaat met vallen en opstaan, maar je valt nooit dieper dan de vorige keer. De reis is zo machtig mooi dat ik hem iedereen zou aanraden, maar niet iedereen durft het aan. Heel veel mensen geloven niet dat ze het kunnen. Ze zien het anderen doen, maar vertrouwen er niet op dat zij dat ook kunnen. Terwijl ik weet dat het tegendeel waar is: iedereen kan het. En het is zo jammer als je het niet probeert.

Ik heb een online training ontwikkeld in emotie management. Je gaat 4 weken online aan de slag met je eigen persoonlijke ontwikkeling. Omdat het de eerste keer is voor mij heb ik een enorm aantrekkelijke instapprijs voor je. Hier vind je meer informatie.

Op dinsdag 3 november begint de training. Ik zal er helemaal voor gaan om jou zo goed mogelijk te ondersteunen bij je proces. Verder zijn er gelijkgestemden waar je heel veel herkenning bij zult vinden. We lijken allemaal namelijk meer op elkaar dan je denkt. En weet je wat ook heel fijn is: we zijn met een kleine groep. Zie ik je daar?

Bekijk ook deze video.

Recommended Posts

Leave a Comment