Ik wil het niet / wel

 In Blog

Ik wil niet

  • Snoepen
  • Mopperen
  • Deze baan
  • Verkouden zijn
  • Afstandelijk doen
  • Rugpijn

Ik ben heel goed in bedenken wat ik niet wil. Dat heb ik ook al vaker horen zeggen. En als je de wet van de aantrekking kent, dan weet je dat je vaak precies dat krijgt wat je niet wilt. Waarom? Omdat je het vaak met heel veel ergernis en boosheid voelt.

Helaas werkt het niet zo makkelijk om dan maar gewoon te denken wat je wel wilt. Dat dacht ik namelijk eerst wel. Positief denken heet dat, maar dat is dus niet voldoende. Want het gaat om het gevoel dat erbij zit. Maar hoe verander je dat gevoel?

Visualiseren

Een manier is door te visualiseren wat je dan wel wilt. Daarvoor is het handig dat je weet wat je wel wilt, maar het hoeft niet meteen. Want een aantal vragen stellen terwijl je visualiseert of voordat je gaat visualiseren kan ook al werken.

Ik zal je eens een voorbeeld geven van iets dat je niet wilt. Ik vind chocolade heel lekker, maar het werkt dus ook bij ieder ander lekkers.

Als ik wil afvallen, of wil stoppen met chocolade eten, is vaak het eerste dat je denkt: ik mag geen chocolade! Met alle verdriet erbij. Je wilt iets niet en je denkt er juist aan. Je visualiseert jezelf al lopend naar de kast. Of wat ik vaak doe is een soort scan in mijn hoofd van wat er allemaal in huis is. Ken je dat? Dat is visualiseren. En voor je het weet zit je te eten wat je niet wilde eten.

Ik wil wel

  • Groente eten
  • Complimenteren
  • Coachen
  • Ademen door mijn neus
  • Knuffelen
  • Wandelen

Ga dit visualiseren en maak het heel levendig. Doe ook net alsof het al gelukt is. Je doet het al! Je eet al groente of je knuffelt al iemand. Vind je dat lastig? Dat komt waarschijnlijk omdat je niet gelooft dat het werkt. En dat is een vorm van weerstand.

Alles mag er zijn! De weerstand mag er zijn. Je mag je frustreren, omdat het niet lukt. Je mag boos worden op jezelf. Echt waar! Dan ben je toch niet lief voor jezelf? En dat is dus weer een oordeel wat ook weer een vorm van weerstand is.

Weerstand

Het komt voor in veel vormen en smaken. Het is niet altijd makkelijk te herkennen bij jezelf. Al is ook dat weer een oordeel, en dus weerstand.

Een oordeel of mening is per definitie weerstand. Of het nu positief is of negatief. “Ik vind jou lief” is dus net zo goed een oordeel als “Ik vind jou stom”. Het geeft aan wat jouw mening is en wat je voelt. Terwijl een persoon nooit alleen maar lief of alleen maar stom is. Een persoon is.

Om iets te krijgen wat je graag wilt mag je aan deze oordelen werken. Oordelen maken je zwart wit, terwijl er een heel grijs gebied is. Ik wil weer nieuwsgierig worden naar het grijze gebied dat eigenlijk juist heel kleurrijk is.

Stilte

Je ontdekt je eigen weerstand door stil te worden, door je innerlijke wereld te onderzoeken en door als een soort helikopter boven jezelf te hangen. Je ontdekt er niet alleen je weestand door, maar ook je wensen en verlangens. De dingen die je wel wilt dus.

En als het je lukt om vaker stil te zijn, vaker te voelen, dan krijg je hele goede aanwijzingen van waar je echt naartoe wilt. Maar ik vind het echt onmogelijk om stil te zijn! Geen tijd of onrust. Dat is dus precies waar het om gaat: dat is weerstand.

Ik wil bijvoorbeeld dolgraag coachen, maar heb nog allerlei overtuigingen zitten op mijn opleiding die ik zou moeten hebben en op hoe goed ik het zou kunnen. Ik voel nog heel veel onzekerheid. Dat lezen mensen in mijn social media berichten, in lichaamstaal en in dingen die ik vertel. De angst voelen ze, zonder dat mensen precies weten waardoor iets niet interessant lijkt.

Van denken naar voelen

Als ik ga visualiseren dat ik al een coach ben en genoeg klanten heb en geld verdien en daar super blij van wordt, komt eerst die angst naar boven. Ik voel onrust! Het is de kunst om daar de aandacht aan te geven, door er als het ware naar te ‘kijken’. Laat de angst er zijn en geef het de ruimte. Het zal verdwijnen. Uiteindelijk blijft het fijne gevoel over.

Maar ik wil dan vaak juist het angstige gevoel over gaat en forceer het dan. Of ik ga denken dat het op een bepaalde manier moet. Mijn denken is heel krachtig. Analytisch ben ik ook sterk. Het is dus heel handig geweest in mijn leven, maar bij het leren voelen zit het me soms in de weg. Ook dat mag losgelaten worden. Iets graag willen, iets sturen of iets niet willen. Alles is weerstand.

Ik wist nooit wat loslaten was en hoe het moest, maar inmiddels weet ik het wel. En ik begrijp ook waarom het zo lastig uit te leggen is. Omdat je het moet voelen.

Loslaten

Voelen is loslaten. Voelen staat tegenover denken en mag meer in balans komen met denken. Voelen is vrouwelijk en denken is mannelijk. Voelen is yin en denken is yang. Het is niet altijd fijn, maar dat is precies wat balans is. Het fijne mag er zijn, maar ook het minder fijne.

Loslaten is de angst, pijn, verdriet, woede voelen en het helemaal accepteren. Want dan kan je het genot, de liefde, blijdschap en enthousiasme ook steeds beter en meer gaan voelen. Loslaten is overgave. Voelen is overgave.

Ik zit midden in dit proces en kan je er daardoor al veel over delen. Wil je het ook eens ervaren? Zullen we eens samen stil zijn? Of wil je liever kletsen over deze onderwerpen? Stuur me een mail naar mira@maatjemira.nl en we maken een afspraak. Of check één van mijn andere blogs, zoals: Alles mag er zijn.

Recommended Posts

Leave a Comment